Belajar Dari Keterpaksaan

Posted by Abu Abdullah | 1 comments»
Ada satu ingatan yang tiba-tiba muncul ketika berangkat ke Melaka awal pagi tadi.
Muncul tatkala membuat pertimbangan, "Nak naik motor atau naik bas?"
Masa sekolah di Maahad dulu, jika ada kelapangan pada hujung minggu, saya akan balik ke rumah Makcik Zainab dan Pakcik Shamsudin di Bechah Keranji, Peringat, Kelantan.

Setiap kali saya pulang, saya akan di'paksa' untuk menyampaikan tazkirah subuh selepas mengimamkan solat di balaisah (surau kecil). Lebih indah, tazkirah yang semacam ini perlu disampaikan setiap kali selesai solat Terawikh pada bulan Ramadhan. Pada bulan Ramadhan, sebulan penuh saya berulang-alik dari sekolah ke rumah Makcik. 

Jika ada majlis ngatik (tahlil) di rumah-rumah berhampiran, saya juga akan di'paksa' untuk mengetuai bacaan. Bahkan dalam banyak keadaan, versinya berubah-ubah setiap kali dibaca. Maklumlah, manalah ingat sangat :).

Sejujurnya, ini merupakan suatu proses baru yang saya jalani dahulu. Mungkin tidak bagi sesetengah orang. 

Saya tidak ada ilmu...
Tidak juga pandai berucap apatah lagi memberi kuliah...
Bahkan tidak pernah mengendalikan majlis-majlis tahlil dan seumpama dengannya...
Namun, pengalaman yang singkat ini memberi makna yang sangat besar buat saya pada hari ini.

Lidah terbelit...
Tergagap-gagap...
Tidak tahu apa yang ingin diucap...
Terlupa isi penyampaian...
Berdebar-debar...
Berpeluh-peluh...
Itu semua satu proses pembentukan yang manisnya dapat dirasa pada hari ini.
Ibarat roti canai yang ingin dimasak, dohnya perlu diuli (diketuk-ketuk dan digiling-giling) terlebih dahulu.
Semakin lama diuli semakin lembut.

Terima kasih Makcik dan Pakcik.
Banyak jasa Makcik dan Pakcik sebenarnya.
Semoga Allah membalasnya dengan syurga di akhirat kelak.
Amin...
Andai diri merasa terpaksa.
Bisikkanlah kalimat cinta.
Aku di sini bukan terseksa.
Tetapi bahagia meraih manisnya rasa.

1 comments:

Unknown Says:

Hello Blogger!
Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Catat Ulasan