Istikharah Itu Bagaimana Keputusannya?

Posted by Abu Abdullah | 0 comments»
Saya pernah berpengalaman dalam melakukan istikharah.
Dah lama... Lama dulu... Pada tahun 2008.
Maksud saya pengalaman merasai bagaimana proses istikharah itu bermula sehinggalah sampai proses membuat pilihan.
Ustaz-ustaz selalu sebut:
"Siapa yang tak merasa, dia tak tahu."
Saya merasai pengalaman itu.

Pengalaman itu berlaku ketika ingin membuat pilihan tempat dan bidang untuk menyambung pelajaran.
Kertas terakhir SPM dijawab dengan penuh kezaman untuk menjadi seorang doktor.
Alhamdulillah saya mendapat tawaran untuk menyambung pelajaran dalam bidang perubatan di Universiti Tanta Mesir.
Pada masa yang sama, satu lagi tawaran lain sampai, iaitu kejuruteraan di UIAM.

Proses istikharah itu bermula ketika saya mengikuti kursus bahasa arab di Nilam Puri, Kelantan.
Maksud saya solat istikharah bermula dengan bersungguh di sana.
Setiap kali lepas solat, sebelum tidur, qiam, semuanya dititipkan sekali doa istikharah.

Bila minta pandangan mak, mak kata:
"Mak tak kisahpun Abu Abdullah nak belajar dekat mana, tapi kalau belajar dalam negara senang sikit mak dengan abah nak tanya khabar kalau ada apa-apa masalah."

Makcik pula kata:
"'Abu Abdullah terima je tawaran Mesir tu. Ada anak kawan makcik, best student PMR Negeri --- bila ambil engineering dekat UIA, kena dismiss (buang). Lagipun 'Abu Abdullah' minat nak jadi doktorkan?"
 
Malah ketika medical check-up, doktor di situ sempat berpesan dekat saya:
"Awak nak pergi sambung mana ni? Nak jadi doktor? Tak payahlah... Saya ni kalau boleh patah balik, saya taknak jadi doktor. Awak cuba bayangkan, pagi-pagi dah masuk kerja, lewat petang baru balik. Nanti malam kalau ada emergency call, saya kena datang lagi. Boleh tahan ke hidup macam ni?"

Walaubagaimanapun, keazaman saya untuk menyambung pelajaran dalam jurusan perubatan tak pernah luntur. Apapun perkara negatif yang disampaikan, saya buat-buat tak dengar je. 

Ketika mengikuti kursus bahasa arab, sepenuhnya saya berbahasa arab di sana. Baik bercakap dengan orang ataupun bercakap sendiri, semuanya berbahasa arab. Nak kata terernya berbahasa arab, saya dapat hadiah pelajar terbaik untuk anugerah peperiksaan bertulis mengalahkan pelajar-pelajar lepasan STAM di sana :). Bunyinya macam berlagak, tapi itulah hakikatnya... hehe...

Jadi apa kaitannya dengan istikharah?
Kaitannya ialah saya betul-betul bersungguh untuk mempersiapkan diri untuk ke Mesir.
Namun pada suatu hari, Allah nampakkan satu gambaran di hadapan mata saya tentang dunia perubatan. Saya lihat video pesakit kencing manis kalau tak silap. Selepas daripada itu, kecendungan untuk masuk ke dalam bidang perubatan daripada 100% menjadi 0%. Saya sendiri tak mampu menjelaskan apakah kandungan video tersebut yang menyebabkan kecenderungan itu berubah.

Pengalaman itu benar-benar mengajar saya erti 'kuasa istikharah' dalam mempengaruhi keputusan.
Hati saya tenang dengan keputusan yang telah dibuat. Sekarang ni dah tahun ke-4 di UIAM dalam bidang kejuruteraan.

Namun, pengalaman ini meninggalkan satu format istikharah dalam pemikiran saya.
Pemilihan dibuat atas dasar hati itu cenderung dan lapang, manakala pemikiran pula menjadi tidak kusut apabila memikirkannya.

Persoalannya, apakah pilihan yang saya perlu buat andai saya berhadapan dengan perkara yang berlawanan dengan format di atas?
Hati tidak cenderung dan sempit, manakala pemikiran menjadi kusut apabila memikirkannya.
Saya benar-benar bimbang andai hati ini jadi begitu kerana dosa yang banyak di dalam diri. Lantas Allah menghijabkan diri untuk cenderung kepada kebaikan dalam membuat pilihan.
Allah...

0 comments:

Catat Ulasan