Antara Kecintaan dan Kebencian

Posted by Abu Abdullah | 0 comments»
Saya sering terfikir...
Kenapa orang lain boleh jadi baik, sedangkan saya tidak?
Kenapa orang lain boleh jaga pandangan, sedangkan saya tidak?
Kenapa orang lain boleh membaca al-quran dengan penuh rasa kecintaan, sedangkan saya tidak?
Kenapa orang lain mampu bangun bersujud dan merintih di malam hari, sedangkan saya tidak?
Kenapa orang lain mampu untuk khusyu' dalam solat, sedangkan saya tidak?
Kenapa orang lain boleh berzikir dengan penuh rasa kelazatan, sedangkan saya tidak?
Kenapa orang lain boleh bersungguh menuntut ilmu agama, sedangkan saya tidak?
Kenapa orang lain boleh merasai manisnya iman, sedangkan saya tidak?

Hari-hari yang saya lalui dipenuhi dengan persoalan yang membunuh jiwa ini...
Saya juga sering merasakan,
"Adakah amalku selama ini tidak diterima?"
Mana taknya, pagi buat taat, petang buat maksiat...
Ibaratnya seperti berjumpa dengan seorang sahabat, mengucap salam tatkala bersua, memaki hamun bila tiada...
Sedangkan Allah taala berfirman:
"Sesungguhnya solat itu mencegah dari (perbuatan- perbuatan) keji dan mungkar." [Al-Ankabut:45]
Kenapa agaknya solat saya tidak dapat mencegah saya daripada melakukan perbuatan mungkar?
Teorinya mudah...
Ada sebuah alat penimbang berat...
Tertera di atasnya, INSERT RM2 PER PERSON, 50$ COIN ONLY x 4...
Saya pun keluarkan 2 keping RM 1 dan masukkan ke dalam mesin tersebut...
Setelah setengah jam berdiri di atas penimbang tersebut, tiada bacaan yang keluar...
Setelah sekian lama memikirkan...
Akhirnya baru saya sedar...
Namanya sama, duit... Tetapi jenis duit yang diminta itu tidak sama dengan duit yang dikeluarkan...
Begitulah juga solat... Apa yang dilakukan itu sama namanya, solat... Tetapi jenis solat yang diminta itu tidak sama sepertimana yang saya laksanakan...
Serupalah juga dengan sedeqah, puasa, dan amal ibadah yang lain...

Kenapa susah untuk saya jaga pandangan?
Bukankah telah diperintahkan Allah untuk saya menjaga pandangan?
"Katakanlah kepada lelaki-lelaki yang beriman, 'Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat." [An-Nur:30]
Saya sedar dan faham tentang ayat ini...
Tetapi perasaan untuk mengkhianati perintah ini sentiasa membuak-buak di dalam hati...
Sesungguhnya nafsu itu sekiranya dimanja, ia akan menjadi tuan, dan sekiranya dikawal, ia akan kembali kepada tuhanNYA...
Ada sebuah perumpamaan buat nafsu (saya tidak ingat siapa yang mengucapkannya), "Nafsu itu ibarat kawanan kambing, sekiranya dikepung di suatu bahagian, ia akan berlari ke bahagian yang lain."
Tutuplah jalan itu dari segenap sudut, menurut kemampuan yang saya miliki...
Nabi saw mengajarkan kepada umatnya untuk berpuasa bagi mengawal hawa nafsu...
Tetapi sesetengah orang mengatakan, "Saya dah puasa dah, tapi tak berkesan pun..."
Pelajarilah erti puasa yang sebenar dan tunaikanlah hak-hak puasa itu sendiri...
Sekiranya berat untuk dilaksanakan, mulakanlah dengan perkara yang mudah.
Contohnya, bila nafsu kata nak makan chicken chop la hari ni, saya pun kata dengan nafsu, "Makan lauk telur pun dah cukup..."

Kenapa payah sangat nak istiqamah dan menghayati bacaan zikir dan alquran?
Bukankah Allah taala ada berfirman, dengan berzikir itu hati menjadi tenang? [Ar-Ra'd]
Daripada mana agaknya datang ketenangan? 
Daripada penghayatan yang mendalam terhadap bacaan yang diluahkan...
Bagaimana pula agaknya datang penghayatan itu?
Daripada mujahadah (susah payah) yang diletakkan kesabaran ke atasnya...
Kalau rasa nak baca satu juzuk atau beratus zikir sehari,
cuba buat kiraan matematik terhadap masa yang saya miliki...
Kalau saya peruntukkan setengah jam sehari, maksudnya masih berbaki 23 jam setengah lagi...
Sikit sangat sebenarnya yang saya peruntukan untuk zikir dan bacaan al-quran saya...
Kalau yang sikit ni pun tak mampu nak buat...
Ieee... Toksah beranganlah nakkan bidadari Allah...

Kenapa rasa malas itu timbul bila bicara bab menuntut ilmu agama?
Berapa buah buku saya habiskan dalam masa sebulan?
Berapa buah kuliah agama yang saya hadiri dalam masa seminggu?
Macam-macam alasan yang saya reka bila diajak pergi mendengar kuliah agama...
Hujanlah, assignment tak siap, esok ada kuiz, dan bermacam-macam lagi...
Mujurlah ada sahabat-sahabat...
Meningkat sedikit semangat yang malap ni...
Bila perhatikan balik...
Ilmu fardhu ain pun tak lepas ni...
Allah ada di mana?
Err...
Berat kalau macam ni...
Sebelum ingatan menjadi lemah, mata menjadi kabur...
Baik saya cepat-cepat belajar....
(Yang paling merisaukan saya ialah golongan pelajar yang mengambil jurusan agama... Andalah tempat rujukan agama pada masa akan datang... Korbankanlah sedikit ego anda untuk menuntut ilmu agama, walaupun ilmu yang diajar itu sekadar cara-cara mengambil wudhuk...)
Kenapa saya masih tidak dapat merasai manisnya iman?
Ini bukan persoalan untuk menentukan yang mana satu lebih manis, gula-gula atau cokelat...
Tetapi ini persoalan, adakah gula-gula dan cokelat itu manis?
Mana perginya deria rasa saya untuk merasai kemanisan iman?
Mata melihat kepada perkara yang bukan-bukan...
Telinga suka mendengar suara yang melalaikan...
Lidah berbicara perkara yang sia-sia...
Aqal jarang sekali memikirkan kebesaran tuhan...
Kesemua deria tersebut telah mempunyai 'kerja' masing-masing...
dan mustahil untuk dihimpunkan dua kerja pada masa yang sama...
Berikanlah pekerjaan asal mereka, perhati dan bertegaslah terhadap mereka...
Nabi saw bersabda:
"Tiga jenis sifat sekiranya ada pada manusia, ia akan merasai kemanisan iman. 1.Menjadikan Allah dan Rasul lebih dicintai daripada segalanya 2.Mencintai seseorang semata-mata kerana Allah 3.Membenci untuk kembali semula kepada kekufuran sepertimana benci untuk dicampakkan ke dalam neraka."

Kenapa susah untuk saya bangkit di tengah malam beribadah kepadaNYA?
Tidakkah saya sedar bahawa saya sangat-sangat memerlukanNYA?
Susah ya nak bangun?
Mana taknya... Setiap hari tidur lewat...
Kalau baca al-Quran ke, buku, bolehlah terima...
Ni... Ish2...
Tidurlah awal sikit... Pasang niat nak bangun esok hari... Insyaallah, Allah akan bantu...
Satu lagi... Kurang-kurangkanlah maksiat di siang hari, dan pertigkatkanlah amal kebaikan...
Insyaallah... Mesti senang nak bangun lepas ni...

Perasaan takut kepada Allah datang dan pergi...
Sedangkan maut itu datang dan tidak sama sekali akan pergi...[An-Nahl:61]
Antara kecintaan dan kebencian...
Ketaatan dan kemaksiatan...
Padanilah mereka dengan sebaiknya...
Kesilapan dalam meletakkannya...
Menatijahkan amal untuk sesuatu yang bukan pada tempatnya...

0 comments:

Catat Ulasan