Surat Kepada Benz Ali

Posted by Abu Abdullah | 0 comments»
Bismillah...
Assalamualaikum Benz Ali. Mudah-mudahan hidayah Allah ke atas saya dan kamu.

Menyentuh isu-isu yang saudara bangkitkan, syukur pada Allah ia telah menyedarkan saya tentang beberapa perkara. Berkait dengan concern saudara tentang keadaan hidup masyarakat miskin di luar sana. Saya akui tak ramai di luar sana yang sanggup turun padang untuk membantu dan menyelami isi hati mereka.

Namun memukul rata kesemua mereka adalah sama, saya tidak bersetuju. Tambahan bila saudara menyentuh tentang golongan agamawan bahkan agama itu sendiri. Ramai juga di kalangan mereka turut melakukan apa yang saudara lakukan cuma lapangan dan tempatnya berbeza.

Menyentuh tentang kecenderungan saudara untuk berdebat bagi mendapat hujah yang benar, saya hormati pendirian saudara. Namun di sana terdapat kelompangannya. Boleh jadi yang berdebat dengan saudara, tahap keilmuannya tidak dapat menjawab persoalan-persoalan saudara dengan tepat. Yang lebih dibimbangi bagi saya ialah saudara membuat penilaian terhadap perkara tersebut menurut kekurangan hujah yang dia berikan. Lantas menghukum ianya tidak benar dan tidak sempurna.

Tidak salah rasanya, buat kali ini, saudara menggagahkan diri berjumpa dengan ustaz-ustaz yang banyak di luar sana untuk menanyakan segala persoalan-persoalan yang saudara ingin tahu berkait dengan agama. Sebab dalam banyak-banyak bedah buku dan pendebatan yang saudara buat, saudara masih belum lagi menjumpai jawapan-jawapan tersebut.

Saya kagum dengan banyaknya buku yang saudara baca dan hadam. Lebih-lebih lagi berkait dengan ideologi. Untuk menjawab persoalan-persoalan saudara, saya cadangkan agar saudara berjumpa dengan ustaz Zulkifli Baitul Qurro Melaka. Beliau memang mendalami ideologi-ideologi moden dan insyaallah mampu menjawab persoalan-persoalan saudara yang berkait dengannya. Kebetulan dalam masa terdekat, di Baitul Qurro ada program khas untuk mahasiswa. Di bawah ini saya letakkan posternya.

Akhir kata, saya memohon maaf bagi sesetengah pihak yang terlampau lancang dalam berbicara atas nama agama. Kita adalah saudara seagama. Kekuatan saudara sangat diperlukan untuk mengembalikan sebahagian nilai agama yang telah hilang daripada penganutnya.

Salam perkenalan daripada saya,
'Umar Bin Abd Aziz.
Islam rahmat untuk semua


0 comments:

Catat Ulasan