Wanita Solehah

Posted by Abu Abdullah | 0 comments»
Sabda Nabi Saw:
"Dunia itu dipenuhi dengan kesenangan dan sebaik-baik kesenangan itu adalah wanita yang solehah."

Saya tidak tahu bagaimanakah ungkapan yang selayaknya diberikan kepada wanita yang solehah. Wanita yang bila terpandang padanya, tergambar dosa-dosa diri yang mampu menyebabkan mengalirnya air mata tanpa dipaksa. Wanita yang amat cinta pada agamanya, sehingga zahirnya itu sudah cukup menggambarkan islam yang terdapat dalam dirinya. Wanita yang sanggup berpenat-lelah dalam perjuangan demi menegakkan islam kerana kasih akan tuhannya.

Di dalam al-Quran [al-Waqiah:23] Allah Swt telah menggunakan istilah 'Lukluul Maknun' (permata yang tersimpan baik) bagi memberi perumpamaan kepada bidadari-bidadari syurga. Perumpamaan ini diberikan khas sebagai janji Allah buat rijal (lelaki) yang mendapat keredhaan Allah SWT di hari akhirat kelak. Mudah-mudahan inilah ungkapan yang sesuai buat wanita solehah yang dicintai Allah.

Permata merupakan suatu hiasan dunia yang Allah jadikan buat manusia dan ditanamkan juga rasa cinta dan minat manusia terhadap dirinya.  Istilah yang Allah SWT gunakan ini adalah bukan sekadar menggambarkan keindahan semata-mata tetapi keindahan yang dipelihara. Sesuatu yang bersifat indah, tidak akan kekal indah sekiranya tidak dipelihara dengan baik. Ibarat memakai pakaian yang cantik, hilanglah serinya jika ia tidak dibasuh.

Wahai 'Luklual Maknun'... Sesungguhnya kamu adalah ciptaan Allah yang sangat indah. Kehadiran dirimu sangat dirasai oleh lawan bagi dirimu. Fahamilah islam, tanamkan rasa cinta terhadapnya dan tegakkanlah ia di dalam dirimu dan sekelilingmu.

Pakaian yang menyarung dirimu itu bersih, jangan kotorkan ia dengan fitnah kepura-puraan... 
Anggota badanmu itu sempurna, jangan cacatkan ia dengan pendedahan yang diharamkan... 
Tutur katamu itu lembut, jangan kasarkan ia dengan tuturan yang menghidupkan jiwa yang gersang...

Hakikat dirimu adalah sentiasa diburu...
Maka berhati-hatilah dalam menentukan tempat jatuhmu...
Kerana ia adalah sebagai penentu...
Corakan kehidupan yang bakal berlaku...



0 comments:

Catat Ulasan