Sekilas Pandang Bersih 2.0 (2)

Posted by Abu Abdullah | 0 comments»
[Keberanian seorang pakcik cina berhadapan dengan polis]
Jangan sesekali bersikap zalim...
Ingat seribu kali ingat. Jangan sesekali anda menzalimi rakyat jelata, sebab yang demikian itu akan menarik kepada kecelakaan duniamu dan akhiratmu. Sebagaimana dilarang anda menzalimi rakyat jelata anda sendiri, maka samalah juga dilarang anda membiarkan sebahagian rakyat menzalimi sebahagian yang lain. Begitu pula dilarang anda mengabaikan segala urusan mereka, tiada memandang  dan meneliti keadaan hidup mereka.

Sabda Nabi saw:
"Ya Allah! Ya Tuhanku! Barangsiapa yang mengurus sesuatu urusan umatku lalu ia menyusahkan mereka, maka balaslah ia dengan kesusahan. Dan barangsiapa yang memudahkan, mudahkanlah urusannya."
"Tiada seorang pembesar yang mati sedang ia mati dalam keadaan menipu rakyatnya, melainkan Allah akan mengharamkannya memasuki syurga."

Berkata Saiyidina 'Umar al-Khattab ra:
"Sekiranya seekor anak kambing mati di tepi sungai furat (di Iraq) dengan sia-sia, aku khuatir aku akan disoal mengenainya."
Ini baru ana kambing, betapa pula dengan orang yang mensia-siakan anak-anak yatim, janda-janda miskin, fakir dan miskin serta orang-orang yang tidak berdaya dari kaum muslimin? 

*Dipetik daripada kitab Nasihat Agama dan Wasiat Iman, Imam Abdullah al-Haddad

0 comments:

Catat Ulasan